



03 października 2025 r. zapamiętamy jako dzień, w którym plan budowy ekspresowej S74 wszedł na tory nie do zatrzymania. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję środowiskową dla odcinka Opatów - Nisko. Brzmi urzędowo? W praktyce to zielone światło dla drogi, która skróci czas dojazdu, wyprowadzi tranzyt z miejscowości i połączy nas szybkim śladem z centrum Polski.
Cały odcinek ma ok. 73 km i łączy woj. świętokrzyskie z podkarpackim.
Gmina Lipnik to jeden z kluczowych punktów, tu powstanie węzeł Lipnik, który wpina nas w trasę bez kluczenia lokalnymi ulicami.
S74 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy i dostęp wyłącznie przez węzły, więc ruch „przelotowy” zniknie z DK9 i DK77. Efekt? Bezpieczniej, ciszej i szybciej w codziennym życiu mieszkańców.
Drogi ekspresowe to nie tylko asfalt. To nowe miejsca pracy, lepszy dojazd do usług, większa atrakcyjność inwestycyjna oraz realne oszczędności czasu dla rodzin i firm. Dodajmy do tego ekologiczne standardy: przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, systemy ochrony wód, nadzór przyrodniczy i archeologiczny - wszystko to wpisane jest w decyzję środowiskową. Krótko: szybciej, bezpieczniej i z poszanowaniem przyrody.
Dla Gminy Lipnik to projekt, który:
odciąży lokalny układ drogowy, ograniczając ruch ciężarówek przez miejscowości;
zwiększy bezpieczeństwo pieszych i kierowców;
otworzy przedsiębiorcom krótsze szlaki dostaw i dojazd do stref gospodarczych;
da mieszkańcom wygodne połączenia do Opatowa, Stalowej Woli, Niska i w Bieszczady - przez S19, S8 i A1 - do reszty kraju.
Zaczęło się od analiz korytarzowych jeszcze w latach 2010-2011. Później przyszły kolejne etapy: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, spotkania informacyjne w gminach i wybór tzw. wariantu społecznego (W5) tego, który najlepiej godzi potrzeby transportowe, społeczne i środowiskowe. Wniosek o decyzję środowiskową złożono 21 października 2022 r., a dziś mamy rozstrzygnięcie.
Decyzja środowiskowa to przepustka do kolejnego etapu: Koncepcji programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym. To tam precyzuje się rozwiązania techniczne, by potem ruszyć z projektowaniem i budową. Kierunek jest jasny: z Kozenina (połączenie z S12/A1/S8) przez Świętokrzyskie do S19, czyli kręgosłupa komunikacyjnego wschodniej Polski.
S74 to inwestycja, która zamienia mapę w realny komfort życia: mniej korków, krótsze trasy, więcej bezpieczeństwa - a Lipnik jest ważnym węzłem tej układanki.