Wdrożenie projektu edukacyjnego zostanie wsparte ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Kwota przyznanego dofinansowania wynosi 80 316,30 zł, co stanowi 100% kosztów związanych z realizacją projektu i przeznaczona jest na doposażenie bazy dydaktycznej szkół w pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć edukacyjnych oraz na przeprowadzenie zajęć dodatkowych dla uczniów klas I – III szkół podstawowych w wymiarze 780 godzin w ciągu 5 semestrów.
Projektem zostały objęte obydwie szkoły podstawowe podlegające organowi prowadzącemu – Gminie Lipnik.
Przystąpienie do Programu wiązało się z przygotowaniem i osiągnięciem w obydwu szkołach podstawowych Standardów I – III określonych w „Zasadach przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki”.
Celem głównym projektu jest wyeliminowanie zidentyfikowanych barier u 49 uczniów oraz rozszerzenie umiejętności u 30 uczniów szczególnie uzdolnionych w kontekście dalszego procesu edukacji poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I – III przez okres 5 semestrów tj. od lutego 2011 do czerwca 2013 r.
Projektem będzie objętych 50 uczniów (w tym 20 dziewczynek i 30 chłopców) odpowiednio do rozpoznanych potrzeb w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się lub zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania uczniów. Warunkiem przystąpienia do projektu jest diagnoza specjalisty lub rozpoznanie potrzeb ucznia przez powołany zespół nauczycieli oraz zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na udział dziecka w projekcie.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące zajęcia:
1) zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji - 180 godzin zajęć;
2) zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych - 120 godzin;
3) zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy - 300 godzin;
4) zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów wybitnie szczególnie uzdolnionych matematycznie ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych – 180 godzin.
W sumie w zajęciach weźmie udział 79 dzieci.
Proces rekrutacji przeprowadzony zostanie zgodnie z poszanowaniem zasady równości szans.
Projekt nie zostałby zrealizowany bez wsparcia z EFS. Wartością dodaną projektu jest skuteczna i efektywna realizacja nowej podstawy programowej w szkołach Gminy Lipnik. Rezultaty i produkty przyczynią się do włączenia szkół w realizację nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, której charakter wymaga wdrożenia kompleksowego programu uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem w celu wspierania jego osobistego rozwoju.
Projekt jest realizowany na podstawie umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego w Kielcach.
Informację wytworzył:
Koordynator projektu: Małgorzata Pietrusińska